İbn Sînâ’da Nedensellik

Hazırlayan: Yusuf Aydın TAŞTEKİN
   Eserin Tam adı    Nedensellik ile ilgili Fasıllar                  İçerik       Sayfa  
1/1İbn Sînâ, Kitâbu’ş-Şifâ’: Fizik I, çev. Muhittin Macit & Ferruh Özpilavcı, İstanbul, Litera Yayıncılık, 2004.  1. Makale:
1. Fasıl
İbn Sînâ’nın nedenselliğin epistemolojik yönüne ilişkin düşüncelerinin “Burhan” başlığı altında incelendiği bir fasıldır.S. 5
  2. FasılMüsâdere ve vaz’ etme yoluyla doğal nesnelerin ilkelerinin sayımına dairdir. İbn Sînâ, sedirin malzemesi konumundaki ağaç örneğinde gördüğümüz maddî sebebin, farklı değerlendirmelere göre heyûlâ, mevzû, madde/tînet, ustukus ve unsur/rukn gibi farklı isimler alabileceğini belirtmektedir.            S. 13
  10. FasılDört nedenin her birinin sınıflarının tarifine dairdir.S. 59-64
  11. FasılNedenlerin birbirleriyle bağıntıları dairdir.S. 65-67
  12. FasılNedenlerin hallerinin bölümlerine dairdir.S. 68-73
  13. FasılTalih, rastlantı ve aralarındaki farklılıkların zikredilmesi ile hallerinin gerçeğinin açıklanmasına dairdir.   S. 74-82
  14. FasılRastlantı ve talih konusunda hataya düşenlerin delillerinin ve öğretilerindeki çelişkilerin gösterilmesine dairdir.  S. 83-93
  15. FasılNedenlerin araştırma konularına dahil edilmesi, “Niçin” sorusu ve cevabına dairdir.  S. 94-97
1/2İbn Sînâ, Kitâbu’ş-Şifâ’: Fizik II, çev. Muhittin Macit & Ferruh Özpilavcı, İstanbul, Litera Yayıncılık, 2004.  4. Makale: 15. Fasıl  Hareket ettirici nedenlerin halleri ve hareket ettirici nedenlerle hareketliler arasındaki bağıntılarına dairdir.  S. 203-208
1/3İbn Sînâ, Kitâbu’ş-Şifâ’: İkinci Analitikler, çev. Ömer Türker, İstanbul, Litera Yayıncılık, 2006.    İbn Sînâ’nın nedenselliğin epistemolojik yönüne ilişkin düşüncelerinin temelinde, tabiî varlıkların bilgisine onların nedenlerinin bilinmesinden sonra ulaşılabileceği fikri yatar. İbn Sînâ’da nedenselliğin bu yönü, mantık disiplini altındaki “Burhân”’da işlenirS. 242
   Sebeplerin sebep olma tarzlarına ilişkin açıklamalarına dairdir.S. 233-234
   İbn Sînâ’da sebeplerin bilgisini elde etme meselesiyle irtibatlı olarak gündeme gelen sebepliğin epistemolojik ve mantıksal yönü, orta terimin sebep olarak belirlendiği ve varlık burhânıyla (burhân-ı innî) birlikte burhânî kıyâsın iki türünden biri olan sebep burhânında (burhân-ı limmî) karşımıza çıkar. Bu pasajlar da İbn Sînâ’da sebepliğin bu yönüne işaret eden ifadeler için örnek olarak karşımıza çıkmaktadırlar: s. 28-29, 34,39, 53, 125, 148-150, 224, 236.  S. 28-29, 34, 39, 53, 125, 148-150, 224, 236
   İbn Sînâ’da sûretin, bir şeyin ne olduğunu açıklayan tanım teorisiyle ilişkisi hakkında açıklamalarına dairdir. S. 128
   Bir sebebin ancak bir sebeplisi olabileceğine ancak mutlak anlamda basit değil de zatı gereği bileşik bir yapıya sahipse birden çok sebeplisi olabileceğine dairdir.  S. 35
   İbn Sînâ’nın tanım teorisi bağlamında şans ve tesâdüfe değindiği ve bunların arazî gâye sebeplikle irtibatlı olduğunu ifade ettiği; bu nedenle resm, tanım ve burhanda iş göremeyeceğini ifade ettiğine dairdir.S. 239
1/4İbn Sînâ, Kitâbu’ş-Şifâ’: Metafizik I, çev. Ekrem Demirli & Ömer Türker, İstanbul, Litera Yayıncılık, 2005.  1. Makale:
1. Fasıl
İlk felsefenin ilimler arasındaki yerinin belirginleşmesi amacıyla konusunu incelemeye başlangıç: Burada nedenlerle onların neden olduğu nedenliler arasında, varlık verme ve varlık alma bakımından bir bağıntı bulunduğunu kabul etmeden nedenlerin bilgisinin elde edilemeyeceğini ifade eder. Neden ile nedenli arasında varlık bakımından gerçekleşen bu ilişki, nedenselliğin ontolojik yönüne tekâbül eder. Dolayısıyla İbn Sînâ açısından bakıldığında nedenselliğin ontolojik yönü olmadan, epistemolojik yönü gerçekleşmez: 1-7.              S. 1-7
  2. FasılMetafiziğin konusunun belirlenmesine dairdir: İbn Sînâ’ya göre neden kavramı ve neden ve sonuç ilişkisinin varlığını kanıtlama yükümlülüğü, doğal dünyada ya da cisimlerde gözlemlediğimiz değişim ve hareketle ilgilenen fizikçiye ait olmayıp, en üstün bilgi, en sağlam bilgi ve bütün varlıkların ilk nedeninin bilgisi ile uğraşan metafizikçiye aittir.            S. 12
  6. FasılZorunlu varlık ve mümkün varlık ele alınmaktadır.  Zorunlu varlığın illeti yoktur, mümkün varlık ise ma’lûldür. Zorunlu varlık, varlık bakımından kendisi dışındaki varlıklarla denk değildir ve varlık hususunda başka varlıklarla ilişkili değildir.  Ona göre bir şeyi bilmek, onun nedenlerini bilmeyi gerektirdiği gibi, ilk varlık olan Tanrı hariç, diğer tüm varlıklar, var olmaları açısından birtakım nedenlere dayanmaktadır. s. 35-40.                S. 35-40
1/5İbn Sînâ, Kitâbu’ş-Şifâ’: Metafizik II, çev. Ekrem Demirli & Ömer Türker, İstanbul, Litera Yayıncılık, 2005.  6. Makale:
1. Fasıl
Birinci Fasıl: İlletlerin kısımları ve durumları, dört neden öğretisi, nedenleri sınıflanması ve nedenlerin nedensellik tarzlarını ele alınışı vs. dairdir.S. 1-7
  2. FasılHakikat ehlinin ‘her illet, malûlüyle birliktedir’ görüşü hakkındaki kuşkunun giderilmesi ve fail illet hakkında doğrunun açıklanmasına dairdir.   S. 9-13
  3. FasılFâil illetler ve malûlleri arasındaki ilişkiye dairdir.   S. 14-24
  4. FasılMaddî, sûrî ve gâî illetlere dairdir.   S. 25-29
  5. FasılGâyelerin ispatı ve onların iptali için dile getirilen şüphelerin giderilmesi, gaye ile zorunlu arasındaki fark, gayenin diğer illetlerden önce ve sonra geldiği yönlerin açıklanmasına dairdir.            S. 30-47
  8. Makale:
1. Fasıl
Fâil ve kabul edici illetlerin sonluluğuna dairdir.S. 70-74
  2. FasılSöylenenlere gerekli olan şüpheler ve çözümlerine dairdir.  S. 75-83
  3. FasılGâî ve sûrî illetlerin sonluluğu, mutlak olarak İlk İlke’nin ispatı, mutlak olarak İlk İlke ve mukayyet olarak İlk İlke’den ayrıntılı olarak söz edilmesi, mutlak olarak İlk İllet’tin diğer illetlerin illeti oluşunun açıklanmasına dairdir.            S. 84-87
  4. FasılVarlığı zorunlu ilkenin ilk sıfatlarına dairdir.   S. 88-93
  9. Makale:
1. Fasıl
İlk İlke’nin fâilliğinin niteliğine dairdir.   S. 116-124
  3. FasılYüce ilkelerden fiillerin nasıl sudur ettiği; özü gereği akledilen ve sevilen ayrık hareketlerden bilinmesi gerekenlerin bu sayede bilinmesine dairdir. Bu pasajda İbn Sînâ, fiziksel anlamda hareket veren ve hazırlayıcı bir nitelik arz eden fâil nedenle, hem fizik hem de metafizik anlamda türlere sûret vererek  hareketin nedeni olan fâil neden arasındaki ayrımı belirginleştirir.              S. 139
              2        İbn Sînâ, Kitâbu’l-Hidâye, thk. Muhammed Abduh, Kahire, Külliyyetu Dâri’l-‘Ulûm & Câmi‘atu Kâhire, 1974   İbn Sînâ’da sebeplerin bilgisini elde etme meselesiyle irtibatlı olarak gündeme gelen sebepliğin epistemolojik ve mantıksal yönü, orta terimin sebep olarak belirlendiği ve varlık burhânıyla (burhân-ı innî) birlikte burhânî kıyâsın iki türünden biri olan sebep burhânında (burhân-ı limmî) karşımıza çıkar. Bu pasajlar da İbn Sînâ’da sebepliğin bu yönüne işaret eden ifadeler için örnek olarak karşımıza çıkmaktadırlar.               S. 121-124
   İbn Sînâ, el-Hikmetü’l-‘Arûdiyye’ye paralel olarak dört sebebe ilave olarak “araçsal” ve “misâlî” sebepleri de ekler.  S. 140
   İbn Sînâ’nın sebeplerin tasnifine ilişkin açıklamalarına dairdir.S. 243-244, 237.
   Sebeplerin sebep olma tarzlarına ilişkin açıklamalara dairdir.S. 245
3İbn Sînâ,‘Uyûnu’l-Hikme, thk. Abdurrahman Bedevî, (Beyrût: Daru’l-kalem, 1980).                   Tabîiyyât    Dört sebebe ilişkin açıklamalara dairdir.  S. 18-19
                          İlâhiyyât  
3. Fasıl  
  Kuvvetlerin ispatına dairdir.  S. 49-51
  4. Fasıl  İllet ve malûllerin hükümlerine ve sebeplerin tasnifine dairdir.S. 51-53
                4            İbn Sînâ, el-Hikmetu’l-‘Arûdiyye, thk. Muhsin Sâlih, (Beyrut: Dâru’l-Hâdî, 2007). İbn Sînâ ilgili pasajda öncelikle mebde’in tanımını, “bir şeyin varlığının kendisine bağlı olduğu şey” olarak ortaya koyar. Ardından mebde’in dört şekilde ortaya çıkabileceğini; bunların da madde, sûret, fâil ve gâye olduğunu ifade eder. Akabinde madde ve sûretin, sebebi oldukları şeye bitişik iki sebep (sebebân mukârinân), fâil  ve gâyenin ise sebebi oldukları şeyden ayrık iki sebep (sebebân mufârikân)  olduğunu belirtir.            S. 31-39
   İbn Sînâ, dört sebebe ilave olarak Yeni-Eflâtuncu “araçsal” ve “misâl” sebepleri de zikreder.  S. 37
   Sebeplerin dâhilî ve hâricî tasnifine değinmektedir.  S. 37
   Sebep ile sebepli arasında zamansal fasılanın olmamasına ilişkin açıklamalara dairdir.  S. 36-39
   Zorunlu-mümkün varlık ayrımına ilişkin açıklamalara dairdir.  S. 35-36
   Bu pasajda İbn Sînâ, sudûr sürecini, İlk’ten gereklilik yoluyla çıkan ilk varlığın mutlaka bir olması gerektiğini ifade ederek başlatır. Burada İbn Sînâ, “birden ancak bir çıkar” ilkesiyle irtibatlı olarak İlk’ten bir şeyin meydana gelmesi bakımından O’ndan başka bir şeyin çıkmasının imkânsız olduğunu dile getirir.            S. 161
      5/1İbn Sînâ, Dânişnâme-i Alâî, çev. Murat Demirkol, (İstanbul: Türkiye Yazma Eserler Kurumu, 2013).               Metafizik  Cisimlerin maddesinin sûretsiz olmadığının ve suretle bilfiil olduklarının açıklanmasına dairdir.  S. 158-163
   Sebep, sonuç, neden ve nedenlinin açıklanmasına dairdir.  S. 196-203
   Öncelik ve sonralığı olan şeylerin ve özel nedenlerin sonluluğuna dairdir.S. 204-207
            5/2      İbn Sînâ, Dânişnâme-yi ‘Alâî, Ed. M. Muîn, Tahran, Silsile-i İntişârât-i Encümen-i  Âsâr-ı Millî, 1951.                           İlâhiyyâtİbn Sînâ burada sebepleri ele almaktadır. “Sebep ve Müsebbeb, İllet ve Mâlûl” olarak bu pasajı belirlemektedir. Bu pasajda on beş kez illet kavramı, bütün sebepleri kuşatacak şekilde dört kez kullanılmıştır. Burada İbn Sînâ açısından sebeb ve illet kavramları arasında bir fark olmadığı görülmektedir.          S. 53-58
   Sebeplerin sebep olma tarzlarına ilişkin açıklamalara dairdir.  S. 57
    6/1İbn Sînâ, en-Necât, nşr. Muhyiddin Sabrî el-Kürdî, (Kahire: Matbaatü’s saade, 1357/1938).                MantıkHaddin kısımları, illetlerin kısımları ve had ile burhana girişlerinin açıklanması hakkındadır.  S. 83-85
             Metafizikİlletlerin kısımları ve durumları hakkındadır.S. 211-213
   Kelâmcıların zayıf olanlarının vehmettiği üzere vâcibe muhtaç olmanın sebebinin hudûs değil, imkân olması hakkındadır.  S. 213-214
   Mümkünlerin varlıkta birbirlerine tek bir zamanda sınırlı sayıda olsa bile kısır döngü yoluyla illet olmasının mümkün olmaması hakkındadır.  S. 235-236
   Unsurların ilk illetlerden meydana gelmesi durumu hakkındadır.  S. 280-284
        6/2İbn Sînâ, Kitâbu’n-Necât fî-hikmeti’l-mantıkıyyeti ve’t-tabi’iyyeti ve’l-ilâhiyyât, nşr. Mâcit Fahri, Beyrut, Dâru’l-Âfâkı’l-Cedîde, 1985.         Sebeplerin sebep olma tarzlarına ilişkin açıklamalara dairdir.S. 119, 248-249
   Sebepsel zorunluluğa ilişkin açıklamalara dairdir.  S. 288
   İlk Hareket Ettirici’nin ne şekilde hareket ettirdiğine ilişkin ve Tanrı’nın gâye sebep olarak ne şekilde hareket ettirdiğine ilişkin açıklamalara dairdir.  S. 299, 300-303
      7/1İbn Sînâ, el-İşârât ve et-Tenbîhât, Çev. A.  Durusoy-M. Macit-E. Demirli (İstanbul: Litera Yayınları, 2013).  4. Namat      Varlık ve Nedenleri hakkındadır.S. 124-134
        7/2  İbn Sînâ, İşâretler ve Tembihler, çev. Ali Durusoy – Muhittin Mâcit – Ekrem Demirli, İstanbul, Litera Yayıncılık, 2005.     İbn Sînâ’nın varlık veren sebepleri diğerlerinden ayırt etme kaygısı güttüğü bir tasnifi için İşârât’a bakmak gerekir. İbn Sînâ bu eserinde şeyin varlığına dâhil olup mahiyeti oluşturan maddî ve sûrî sebeple, şeyin dışında yer alıp varlık veren fâil ve gâye sebebi birbirinden ayırır.            S. 126
   Varlık veren fâil ve gâî sebeplerin, maddî ve sûrî sebeplerle olan ilişkilerinin keyfiyetine ilişkin açıklamaya dairdir.  S. 126
   Sebep olma şartlarına ilişkin açıklamaya dairdir.S. 138-139  
8İbn Sînâ, er-Rîsâle fi’l-Hudûd, Tisu Resail-i fi’l Hikme ve’t Tabiyyat içinde (Mısır, Matbaatü Hindiye, 1908)         Sûretin tanımına dairdir. Ma’lûlün tanımı: s. 100-101.    S. 82-83
   Heyûlânın tanımına dairdir.S. 83-84
   Maddenin tanımına dairdir.  S. 84
   İlletin tanımına dairdir.S. 100
   Ma’lûlün tanımına dairdir.  S. 100-101
9İbn Sînâ, el-Mebde ve’l-Meâd, edit.: Abdullah Nurani, neşr. Müessesi Mutalaâti İslâmî, Tahran 19841. Makale    Varlığı mümkün olanın mümkün bir illeti olamayacağı hakkındadır.  S. 22
   Mümkünlerin birbirinin illeti olamayacağı hakkındadır.  S. 23
   İspât-ı vâcib ve ve hâdis illet hakkındadır.  S. 23
   Her hâdisin bir illetle var olabileceği hakkındadır.  S. 23
   Varolanların ilkeleri ve hareket ettirici illetler hakkındadır.  S. 27
  2. Makaleİlk ma’lûlün bir olduğuna ve onun da akıl olduğuna dairdir.S. 78
   İkincil (sevânî) ma’lûllerin ilk ma’lûlden nasıl sudur ettiklerine dairdir.  S. 78
      10/1İbn Sînâ, et-Ta’lîkât, thk. Hasan Mecîd el-Ubeydî, (Dımaşk: Dâru’l-ferkâd, 2007)   4. Fasıl: Metafizik  Vâcibu’l-vücûd’un illetinin olmamasına dairdir.  S. 152
   Mâhiyeti olan her şeyin ma’lûl olmasına dairdir.  S. 159
   Ma’dûm ve heyûla arasındaki fark; İlk heyûlânın heyûlâ olması bakımından ittisal ve infisalle vasıflanamaması; Maddenin, sûret vasıtasıyla şeyleri kabul etmesi; suretin maddenin varlığının bilfiil mukavvim olmasının sebebi olması; heyûlânın manası; heyûlâ ve suretin sonlu olması; bilfiil her şeyin sûret olarak isimlendirilmesi vs. dairdir.             S. 152-178
   İlletin zâtı olarak ma’lûlünü öncelemesine dairdir.  S. 443
   Gâyenin ma’lûle zıt bir illet olması; vâcibu’l-vücud’un hem fâil hem de gâî illet olmasına dairdir.  S. 443
    10/2  İbn Sînâ, et-Ta’lîkât, thk. Abdurrahman Bedevî, Tahran, Mektebu’l-İ’lâmi’l-İslâmî, 1404.       Sebeplerin sebep olma tarzlarına ilişkin açıklamalara dairdir.  S. 40, 57, 158
   Sebepsel zorunluluğa ilişkin açıklamalara dairdir.S. 118
   Tanrı’nın gâye sebep olmasına ilişkin açıklamalara dairdir.S. 62
    11İbn Sînâ, Kitâbu’l-Hudûd, Ed. M.  Goichon, Kahire, Institut Français, 1963.     İbn Sînâ’nın heyûlânın anlamına ilişkin açıklamalara dairdir.S. 17-18
   Sûretin tanımı ve içeriğine ilişkin açıklamalara dairdir.S. 16-17
                12          İbn Sînâ, Şerhu Kitâbi Harfi’l-Lâm, Abdurrahman Bedevî, Aristo ‘inde’l-‘Arab, Kuveyt, Vekâletu’l-Matbû‘ât, 1978 içinde 21-31. İbn Sînâ’nın Tanrı’nın varlık veren bir fâil sebep olup olmadığına ilişkin Yeni-Eflâtunculardan bir miras devraldığı görülmektedir. İbn Sînâ’nın, Tanrı söz konusu olduğunda fâil sebebin sadece hareketin değil; aynı zamanda varlığın da sebebi olması gerektiğine ilişkin sonsuz güç argümanını da içeren en ayrıntılı açıklamaları, Aristoteles Metafizik’inin on ikinci kitabına yazdığı bu şerhinde karşımıza çıkmaktadır.            S. 23-26
      13İbn Sînâ, Arş Risâlesi, çev. Enver Uysal, Uludağ Üniversitesi İlâhiyât Fakültesi, 9/9, 2000.   Birinci ilke: Varlığı Zorunlu (Vâcibu’l-Vücûd) olan (Allah)’ın ispatı İkinci ilke: O’nun birliği Üçüncü ilke: O’ndan nedenlerin olumsuzlanması hakkındadır. 
    14İbn Sînâ, el-Mubâhasât, thk. Muhsin Bidârfer, Kum, İntişârât-ı Beydâr, 1423.     Tanrı’nın fâilliğinin niteliğine ilişkin açıklamalara dairdir.  S. 295-296
   İbn Sînâ, düalite ve denklik meselesini çözmek amacıyla sebep sebepli arasındaki ayrımı mahiyet-varlık ayrımını kullanarak belirginleştirir.S. 105
   Sebepliğin bir ilkesi olarak vaz ettiği, hangi sebeplerin hangi tür varlıklara sebep olabileceğine ilişkin tartışmasında, varlık sahalarının sebeplik bakımından birbirinden ne şekilde ayırt edileceğini ve varlık sahalarının kendi arasındaki sebepsel ilişkiye dair açıklamalara dairdir.          S. 143
          15      İbn Sînâ, Tefsîr Kitâb Usûlucyâ Aristo inde el-Arab içinde, Kuveyt, 1987.   Tanrı’nın ilk neden olarak kabul edildiği, ondan akıl, akıl aracılığıyla evrensel ya da göksel nefs, akıldan nefs araçlığıyla tabiat ve son olarak nefsten tabiat aracılığıyla oluşan ve bozulan varlıkların meydana geldiğine ilişkin açıklamalara dairdir.S. 36 vd.

İKİNCİL LİTERATÜR[1]

  • Syamsuddin Aris: “Causality in Islamic Philosophy: The Arguments of Ibn Sînâ”[2]

[Dört sebep, betimleyici bir tarzda ele alınır. Fâil sebep, varlık verici bir nitelik taşıması bakımından öne çıkarılır. Marmura’nın nedenselliğin temellendirilmesi hususunda ifade ettiği iki ilkeyi tartışır. Ardından tabiî varlıklardaki şans ve tesâdüf meselesini zorunlu nedensellik anlayışı çerçevesinde değerlendirerek makalesini sonlandırır.]

  • M. E. Marmura: “The Metaphysics of Efficient Causality”[3]

[Bu makale, fâil sebeplik merkezinde meseleyi ele almaktadır. Marmura, İbn Sînâ’da tanrısal nedenselliğin en önemli yönü olarak gördüğü fâil sebepliği, Aristoteles’le mukayeseli olarak inceler. Makale, nedenselliğin temellendirilmesinde amprik unsurlara işaret eden bir metafizik delil olduğunu iddia etmesi açısından tartışmalı bir hususa da değinmektedir.]

  • M. E. Marmura: “Avicenna on Casual Priority”[4]

[Marmura bu makalede, İbn Sînâ’nın argümanlarını, kelâmcıların âlemin ezelîliği düşüncesinde yol açtığı gerekçesiyle sebep ve sebepliyi zamanda birlikte gören yaklaşıma yönelttikleri itirazları da dikkate alarak analiz eder.]



  • Robert Wisnovsky: “Final and Efficient Causality in Avicenna’a Cosmology anf Theology”[5]

[İbn Sînâ literatüründeki Tanrı’nın gâye sebepliği hakkındaki tartışmalara ilişkin eksikliği bir ölçüde gidermesi bakımından önem arz eder. Wisnovsky, “Avicenna’s Metaphysics in Context” adlı çalışmasının onuncu bölümünde temel argümanlarını aktardığı bu makalesinde, Tanrı’nın fâil sebepliğiyle gâye sebepliğinin, varlığın (vucûd) ve yetkinliğin (kemâl) kaynağı olması bakımından bir uyuma sahip olduğunu gösterir. Wisnovsky, bu uyumu açıklarken Yeni-Eflâtuncu iniş (nuzûl/proödos) ve yükseliş (‘urûc/epistrophê) teolojisinden yardım alır. Ancak Wisnovsky, hem bu makalesinde hem de bu makalesindeki argümanlarını aktardığı kitabında, Tanrı’nın fâil sebepliğiyle gâye sebepliği arasındaki öncelik ve sonralık ilişkisine ve bu ilişkinin doğurduğu meselelere ayrıntılı bir şekilde değinmez. Wisnovsky’nin eksik bıraktığı bir diğer nokta ise fâil sebeplikte olduğu gibi gâye sebeplik hakkında da yapılması gereken fizik-metafizik ayrımıdır. Wisnovsky’nin İbn Sînâ’da gâye sebeplik konusuna hasrettiği doktora tezinde de bu ayrım yeterince açık bir şekilde yapılmamıştır [Robert Wisnovsky, Avicenna on Final Causality, Basılmamış Doktora Tezi, Princeton, Princeton University, 1994, s. 139-155.]. İbn Sînâ bu ayrımı, fâil sebeplikte olduğu kadar açık bir şekilde yapmamış olsa da filozofun gâye sebepliği fizik ve metafizik bağlamlarda kullanış şekli birbirinden farklıdır. İbn Sînâ’da gâye sebeplikle ilgili böyle bir ayrım yapılmadığı takdirde bu konuda filozofa yöneltilecek eleştiriler ve bu eleştirileri sevk eden kaygılar anlaşılamayacaktır. Nitekim böyle bir ayrım yapmadığı için Wisnovsky, Tanrı’nın gâye sebepliğini kabul etmeyen Tûsî’yi, İbn Sînâ’yı yanlış anlamakla itham eder.

  • Robert Wisnovsky: “İbn Sînâ ve İbn Sînâcı Gelenek”, İslâm Felsefesine Giriş, çev. M. Cüneyt Kaya, Ed. Peter Adamson, Richard C.  Taylor, İstanbul, Küre Yayınları, 2007, s. 133.

[Wisnovsky burada, Tanrı’nın hem fâil hem de gâye sebep olmasının oluşturduğu meselelerden sadece kavramsal ikilik meselesine işaret eder.]

  • Marmura: “Avicenna and the Kalâm”, Zeitschrift für Geschichte der Arabisch-Islamischen Wissenchaften, Ed. Fuat Sezgin, sayı 7, Frankfurt, Institute für  Genschichte der Arabisch-Islamischen Wissenschaften, 1991-1992, s. 172-215.

[Marmura burada, İbn Sînâ’nın kelâmcıların hudûs görüşüne yönelik eleştirilerine geniş yer vermektedir.]

  • Wisnovsky: “Towards a History of Avicenna’s Distinction Between Immanent and Transcendent Causes”.[6]

[Wisnovsky, burada İbn Sînâ’da sebeplerin tasnifini ele alır. İbn Sînâ’nın sebepler ayrımını, Aristoteles ve Yeni-Eflâtuncu bağlamıyla birlikte ele almaktadır.Ancak Wisnovsky, İbn Sînâ’nın tasniflerinde hiç yer vermediği ve bütünüyle Yeni-Eflâtuncu misâlî sebebin beraberinde getirdiği bir kavramsallaştırma olan içkin-aşkın ayrımını, makalenin başlığında ve içeriğinde İbn Sînâ’nın tasnifiymiş gibi gösterir. Buna ilâve olarak Wisnovsky, İbn Sînâ’nın ilk eserlerinde, Yeni-Eflâtuncu araçsal ve misâlî sebebe yer verdiğini iddia eder. Bunda, Wisnovsky’nin İbn Sînâ’dan alıntıladığı pasajları yeterince tahlil etmemiş olması etkili olabilir. Nitekim ilgili pasajlar yeterince tahlil edildiğinde İbn Sînâ’nın, özellikle Yeni-Eflâtuncu aşkın misâlî sebep anlayışına bir eleştiride bulunduğu anlaşılacaktır.]

  • Richard Sorabji: “Matter, Space and Motion” adlı kitabının “Infinite Power Impressed: The Neoplatonist Transformation of Aristotle” başlığını taşıyan on yedinci bölüm[7] ve editörlüğünü yaptığı “Aristotle Transformed” adlı kitabın “Infinite Power Impressed: The Transformation of Aristotle’s Physics and Theology” başlığına sahip makalesi:[8]

[Bu iki makalede, Tanrı’nın fâil ve gâye sebepliğine ilişkin tartışmalar, sonsuz güç argümanı merkezinde ele alınır. Sorabji’nin birkaç nüans dışında aynı tartışmayı yaptığı bu iki çalışmasında Aristoteles’ten itibaren Yeni-Eflâtuncuların ve İslâm filozoflarının meseleyi ele alış biçimlerini ve meseleye katkılarını değerlendirir. Tanrı’nın gâye sebepliliğinin yanı sıra, aynı zamanda varlık veren bir fâil sebep olması gerektiğine ilişkin İbn Sînâ’nın yaklaşımıyla ilgili bağlamı vermesi bakımından söz konusu çalışmalar büyük önem taşır. Sorabji bu çalışmalarında, İbn Sînâ’nın Aristoteles’e yönelik eleştirilerinin yanı sıra Yeni-Eflâtunculardan farklılaştığı noktalara da işaret eder.]

  • Amos Bertolacci: “The Doctrine of Material and Formal Causality in the Ilâhiyyât of Avicenna’s Kitâb al-Şifâ”.[9]

[İbn Sînâ’nın maddî ve sûrî sebeple ilgili görüşleri hakkında az sayıda çalışma olduğunu; bunun nedeni olarak da filozofun madde ve sûret görüşünün sebeplik meselesi bağlamı dışında ele alındığını ifade eder. Bertolacci bu makalesinde, İbn Sînâ’nın Kitâbu’ş-Şifâ’: Metafizik’inde maddî ve sûrî sebeple ilgili yaptığı tartışmaları, Aristoteles’in Metafizik’inde de işlenen boyutlarıyla ele alır.]

  • Catarine Belo: “Chance and Determinism in Avicenna and Averroes”.[10]

[İbn Rüşd’le birlikte İbn Sînâ’nın, Tanrı’nın her şeye gücü yetmesi ve olayları önceden tayin etmesi düşüncesiyle ilişkili olarak sahip olduğu determinist anlayışı sorgular. Belo bu çalışmasında, İbn Sînâ’nın zorunlu sebeplik anlayışı çerçevesinde şans ve tesâdüfün nasıl açıklanabileceği ve kötülük meselesinin ilâhî inâyetle nasıl bağdaştırılabileceği sorularına, İbn Sînâ metafiziği bağlamında cevap arar.]

  • Ömer Türker: “İbn Sînâ Düşüncesinde Nedensellik İlkesinin Temellendirilmesi ve Metafizikteki İşevi”.[11]

[Türker bu tebliğinde, İbn Sînâ’nın sebepliğe ilişkin metafizik temellendirmesini ve sebepliğin metafizik bir ilke olarak İbn Sînâ metafiziğinde sahip olduğu ilişkiler ağını sorgular.]

  • Şaban Haklı: İbn Sînâ Felsefesinde “Fail Nedenéin (Etkin Neden), Nedensellik Sorunu Açısından İncelenmesi”.[12]

[Haklı bu makalesinde, İbn Sînâ’nın sebeplik anlayışının, varlık kazanmış şeylerin kendinde sahip oldukları zorunlu sebepsel ilişkilerin kabul edildiği bir çerçevede değil; Tanrı’nın, sebeplisini zorunlu kılan sebepsel etkinliğiyle irtibatlı olarak bizzat Tanrı tarafından belirlenen bir tür “tasarlanmış sebeplik” düşüncesi üzerinde geliştiğini göstermeye çalışır.]

  • Hüseyin Atay: “Fârâbî ve İbn Sînâ’da Yaratma”.[13]

[Atay bu çalışmasında, İbn Sînâ’nın yaratma anlayışını, onun sebeplik teorisi zemininde değerlendirir. Bu çerçevede kitabında sebeplik bahsine özel bir veren Atay, İbn Sînâ’da dört sebebi ve bu sebepler arasında varlık veren yönü ön plana çıkan fâil sebeple sebeplisi arasındaki ilişkileri ayrıntılı olarak ele alır.]

  • İlhan Kutluer: “TDV: “İlliyet[14] – Determinizm[15]”.

[Kutluer, İslâm filozoflarının sebepliğin kozmolojik ve epistemolojik yönlerine ilişkin yaklaşımını özetler ve sebeplik meselesinin içeriğine ve boyutlarına ilişkin genel bir resim sunar.]

  • İlhan Kutluer: “İbn Sînâ Ontolojisinde Zorunlu Varlık”.[16]

[Kutluer bu çalışmasında, İbn Sînâ’nın varlık hakkında yaptığı zorunlu ve mümkün bölümlemesinin sebeplik anlayışıyla ilişkisini ortaya koyduğu gibi, özellikle sebeplik meselesine hasrettiği bir başlık altında sudûrun sebeplikle olan irtibatını ve fâil sebeplik bağlamında Tanrı’nın sebepsel etkinliğini tahlil eder. Metafizik gâye sebepliğin, fâil sebepliğe indirgenebileceğini düşünen Kutluer’in, bu yaklaşımıyla Tûsî’yi takip ettiği görülmektedir.]

  • M. Fatih Kılıç: “İbn Sînâ’nın Sebeplilik Teorisi”.[17]

[1] M. Fatih KILIÇ’ın “İbn Sînâ’da Sebeplilik Teorisi” adlı tezinden alınmıştır.

[2] Syamsuddin Arif, “Causality in Islamic Philosophy: The Arguments of Ibn Sînâ”, Islam & Science, Vol. 7 (Summer 2009) No. 1, s. 51-68.

[3] Michael E. Marmura, “The Metaphysics of Efficient Causality in Avicenna”, Islamic Theology and Philosophy, Ed. M. E. Marmura, Albany, State University of New York Press, 1984, s. 172- 187.

[4] Marmura, “Avicenna on Casual Priority”, Islamic Philosophy and Mysticism, Ed. P.  Morewedge, Delmar & New York, Caravan Books, 1981 içinde, s. 65-83.

[5] Wisnovsky, “Final and Efficient Causality in Avicenna’s Cosmology and Theology”, Questio, 2 (2002), s. 97-123.

[6] Wisnovsky, “Towards a History of Avicenna’s Distinction Between Immanent and Transcendent  Causes”, Before and After Avicenna: Proceedings of the First Conference of the Avicenna  Study Group, Ed. David C. Reisman, Leiden & Boston, Brill, 2003, s. 49-68

[7] Sorabji, Matter, Space and Motion, Londra, Duckworth, 1988, s. 249-285.

[8] Sorabji, “Infinite Power Impressed: The Transformation of Aristotle’s Physics and Theology”,  Aristotle Transformed, Ed. R. Sorabji, Ithaka & New York, Cornell University Press, 1990, s.  181-198.

[9] Amos Bertolacci, “The Doctrine of Material and Formal Causality in the Ilâhiyyât of Avicenna’s  Kitâb al-Şifâ”, Quaestio, 2 (2002), s. 125-154

[10] Catarine Belo, Chance and Determinism in Avicenna and Averroes, Leiden & Boston, Brill,  2007

[11] Ömer Türker, “İbn Sînâ Düşüncesinde Nedensellik İlkesinin Temellendirilmesi ve Metafizikteki İşlevi”, Uluslararası İbn Sînâ Sempozyumu Bildiriler I, İstanbul Büyükşehir Belediyesi Kültür A.Ş. Yayınları, 2008, s. 317-321.

[12] Şaban Haklı, “İbn Sînâ Felsefesinde “Fâil Neden”in (Etkin Neden), Nedensellik Sorunu Açısından İncelenmesi”, Marife, yıl 4, sayı I, Bahar 2004, s. 121-137.

[13] Hüseyin Atay, Fârâbî ve İbn Sînâ’ya Göre Yaratma, Ankara Üniversitesi Basımevi, Ankara,  1974

[14] Kutluer, “İlliyet”, DİA, C. IX, İstanbul, TDV, 1994, s. 120-121.

[15] Kutluer, “Determinizm”, DİA, C. IX, İstanbul, TDV, 1994, s. 215-220.

[16] Kutluer, İbn Sînâ Ontolojisinde Zorunlu Varlık, İstanbul, İz Yayıncılık, 2002.

[17] M. Fatih Kılıç, İbn Sînâ’nın sebeplilik teorisi, İstanbul, Elis Yayınları, 2021.